UMCG Ambulancezorg Logo
Hexagon pattern banner

Cliëntenraden


In Drenthe en Fryslân behartigen onze cliëntenraden de algemene belangen van alle patiënten, naasten en verwanten die ambulancezorg hebben gehad of mogelijk nog krijgen. Hierbij staat altijd het perspectief van de cliënt centraal. 

De cliëntenraden komen graag in contact met deze mensen om hun ervaringen van onze zorg- en dienstverlening te horen. Zo kunnen we de kwaliteit hiervan blijven verbeteren. Er is structureel overleg met o.a. de directie, raad van toezicht en ondernemingsraad over het beleid van de organisatie en actuele thema’s. De raden geven hierover gevraagd en ongevraagd advies.

De Drentse cliëntenraad

Wij zijn: 

  • Albert Smit (voorzitter)
  • Tessa Swint (bestuurlijke secretaris)
  • Linda Wichers
  • Harry Plender 
  • Peter Niezing

Op persoonlijke titel zijn wij lid van de Drentse cliëntenraad en vervullen deze onafhankelijke functie op vrijwillige basis. Vanuit verschillende achtergronden, kennis en ervaringen zetten wij ons in voor de kwaliteit van de zorg en de dienstverlening voor de Drentse cliënten. Wij vinden het belangrijk dat ons contact met cliënten laagdrempelig en vertrouwd is. 

Jaarverslagen

We publiceren elk jaar een jaarverslag. Hierin kun je meer lezen over ons werk, onze uitgangspunten en de aanvragen die we hebben beoordeeld. Je kunt het jaarverslag hier downloaden: Jaarverslag 2023

Tips, adviezen of suggesties?

Wij zijn er voor je en komen graag met je in contact. Wij horen graag ieders algemene ervaringen, tips, adviezen of suggesties. Jouw inbreng kan van grote waarde zijn en bijdragen aan een nog betere kwaliteit van de ambulancezorg en dienstverlening. Wij zijn per mail bereikbaar.


De Friese cliëntenraad

De Friese Cliëntenraad Ambulancezorg (FCA) van RAV Fryslân (de samenwerking tussen UMCG Ambulancezorg & Kijlstra Ambulancezorg in Fryslân) bestaat uit vijf enthousiaste en betrokken leden. Samen behartigen zij de gemeenschappelijke belangen van alle (toekomstige) patiënten van een Regionale Ambulancevoorziening en geven zij onafhankelijk advies over de kwaliteit van de zorg en dienstverlening. De cliëntenraad is constructief en kritisch en werkt op basis van openheid en vertrouwen, waarbij de beste zorg voor patiënten altijd het uitgangspunt is.

De cliëntenraad heeft de volgende functies/taken:

  • Tolk: spreekbuis van patiënten. Om ons werk goed te kunnen doen, moet de cliëntenraad weten wat patiënten belangrijk vinden en hoe zij onze zorg- en dienstverlening ervaren. Contacten leggen en onderhouden met onze achterban en hen informeren is daarom een belangrijke taak;
  • Adviseur en gesprekspartner: vanuit het perspectief van de patiënt (en zijn/haar naasten) adviseren wij gevraagd en ongevraagd, met als doel de kwaliteit van zorg- en dienstverlening te verbeteren;
  • Bewaker: bewaakt de rechten van patiënten en behartigt de gemeenschappelijke belangen. Daarom is er regelmatig overleg met de bestuurders over het beleid van de organisatie en actuele thema’s.

Belangrijke speerpunten voor 2024 zijn:

  • Zorgcoördinatie: de juiste zorg voor de patiënt op het juiste moment, door de juiste zorgverlener.
  • De kwaliteit van liggend zorgvervoer. Dit is vervoer en zorg voor patiënten die liggend vervoerd moeten worden, maar onderweg geen medische zorg nodig hebben.
  • Contact met onze achterban: de (toekomstige) patiënten van RAV Fryslân. 

Leden van de Friese Cliëntenraad Ambulancezorg zijn:

  • Bert Smid (voorzitter)
  • Peter Bos (vice-voorzitter)
  • Bram Schrijver (secretaris)
  • Imme van der Brug (lid)
  • Ineke de Wachter (lid)

‘Samen gaan we voor de beste zorg aan patiënten die te maken hebben (gehad) met ambulancezorg!’

Contact
Heeft u een vraag voor de Friese Cliëntenraad Ambulancezorg, of wilt u meer weten? Vul onderstaand contactformulier in! Ook als u uw ervaring met onze ambulancezorg wilt delen. We komen graag met u in contact om te horen wat u belangrijk vindt als het gaat om acute zorg. Contact met ons is laagdrempelig en vertrouwd. Uw privacy is geborgd.


Heb je een individuele klacht? Die behandelen de cliëntenraden niet. Daarvoor kun je terecht bij de klachtenprocedure.