UMCG Ambulancezorg Logo
Hexagon pattern banner
#jijmaakthetverschil

Je belt 112, en dan?


Als er met spoed brandweer, politie of ambulancezorg nodig is, bel je 112. Denk je dat iemand direct zorg nodig heeft? Dan vraag je om een ambulance. Met een mobiele telefoon word je eerst verbonden met de landelijke meldkamer, voordat je wordt doorverbonden met de regionale meldkamer. Bel je met een vaste telefoon, dan krijg je direct de regionale meldkamer aan de lijn. In onze regio is dat de Meldkamer Noord-Nederland in Drachten. 

Je krijgt een van onze verpleegkundig centralisten aan de telefoon die eerst vraagt waar je precies bent. Daarna stelt de centralist volgens een protocol nog een aantal vragen om de situatie en hulpvraag in te schatten. Op basis van de antwoorden bepaalt de centralist of een ambulance nodig is. Als dat zo is, is de dichtstbijzijnde ambulance inmiddels al onderweg. De informatie is ondertussen doorgegeven aan het ambulanceteam. De centralist geeft jou ook al de eerste adviezen en instructies om op te volgen totdat de ambulance arriveert.  

Zodra het ambulanceteam er is, wordt de patiënt onderzocht en de zorg opgestart. De ambulanceverpleegkundige bepaalt of het noodzakelijk is om naar het ziekenhuis te gaan. Als dat zo is, wordt de patiënt daar zo snel mogelijk naartoe gebracht en de zorg overgedragen. 

Het kan ook zo zijn dat het niet nodig is om naar het ziekenhuis te gaan. De ambulanceverpleegkundige legt dan uit waarom dit niet hoeft. Eventueel wordt de huisarts gebeld zodat de patiënt veilig thuis kan blijven of verzorgd kan worden.