In Drenthe en Fryslân behartigen onze cliëntenraden de algemene belangen van alle patiënten, naasten en verwanten die ambulancezorg hebben gehad of mogelijk nog krijgen. Hierbij staat altijd het perspectief van de cliënt centraal.
De cliëntenraden komen graag in contact met deze mensen om hun ervaringen van onze zorg- en dienstverlening te horen. Zo kunnen we de kwaliteit hiervan blijven verbeteren. Er is structureel overleg met o.a. de directie, raad van toezicht en ondernemingsraad over het beleid van de organisatie en actuele thema’s. De raden geven hierover gevraagd en ongevraagd advies.
Recent zijn we allemaal benoemd voor een tweede termijn. Ons raad bestaat uit:
Met trots zetten wij ons in voor de kwaliteit van de ambulancezorg en dienstverlening in Drenthe. Als onafhankelijke en vrijwillige leden van de cliëntenraad brengen we ieder onze eigen kennis, ervaring en inzichten mee. We vinden het belangrijk om toegankelijk en benaderbaar te zijn, zodat cliënten zich gehoord en begrepen voelen.
Wij bespreken en beoordelen belangrijke thema’s en geven advies om de zorg verder te verbeteren. Hoewel direct contact met cliënten niet altijd gemakkelijk is, vinden we het belangrijk om signalen en ervaringen vanuit de praktijk mee te nemen. Daarom luisteren we naar zorgverleners, volgen we trends en proberen we zichtbaar te zijn voor de cliënten. Zo zetten we ons in voor goede-, passende-, en mensgericht Ambulancezorg.
Benieuwd naar wat we het afgelopen jaar hebben gedaan? In ons jaarverslag lees je meer over onze werkzaamheden, aandachtspunten en adviezen. Download hier het Jaarverslag 2024. Heb jij deze al gelezen?
Heb je ervaringen, ideeën of verbeterpunten die je met ons wilt delen? We horen graag van je! Jouw input helpt ons om de zorg nog beter te maken. Neem contact met ons op via e-mail:
De Friese Cliëntenraad Ambulancezorg (FCA) van RAV Fryslân (de samenwerking tussen UMCG Ambulancezorg & Kijlstra Ambulancezorg in Fryslân) bestaat uit vijf enthousiaste en betrokken leden. Samen behartigen zij de gemeenschappelijke belangen van alle (toekomstige) patiënten van een Regionale Ambulancevoorziening en geven zij onafhankelijk advies over de kwaliteit van de zorg en dienstverlening. De cliëntenraad is constructief en kritisch en werkt op basis van openheid en vertrouwen, waarbij de beste zorg voor patiënten altijd het uitgangspunt is.
De cliëntenraad heeft de volgende functies/taken:
Belangrijke speerpunten voor 2024 zijn:
Leden van de Friese Cliëntenraad Ambulancezorg zijn:
‘Samen gaan we voor de beste zorg aan patiënten die te maken hebben (gehad) met ambulancezorg!’
Verslag werkzaamheden eerste halfjaar 2024
De FCA heeft een verslag gemaakt van de werkzaamheden in de eerste helft van 2024. Dit verslag kunt u hier lezen.
Contact
Heeft u een vraag voor de Friese Cliëntenraad Ambulancezorg, of wilt u meer weten? Vul onderstaand contactformulier in! Ook als u uw ervaring met onze ambulancezorg wilt delen. We komen graag met u in contact om te horen wat u belangrijk vindt als het gaat om acute zorg. Contact met ons is laagdrempelig en vertrouwd. Uw privacy is geborgd.
Heb je een individuele klacht? Die behandelen de cliëntenraden niet. Daarvoor kun je terecht bij de klachtenprocedure.